Offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier 2024

Kulturfakta 2025:6

Sammanfattning

Myndigheten för kulturanalys (Kulturanalys) är ansvarig för officiell statistik om samhällets kulturutgifter. I denna rapport redovisar vi de offentliga aktörernas, det vill säga statens, regionernas och kommunernas utgifter för kultur, folkbildning och medier för åren 2014–2024. Jämförelser över tid justeras vanligtvis med konsumentprisindex (KPI), med 2024 som basår.

Offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier

Under 2024 uppgick de offentliga utgifterna för kultur, folkbildning och medier till 34,9 miljarder kronor. I jämförelse med 2023 innebar detta en ökning med 1 miljard kronor i löpande priser (2,9 procent). I fasta priser, justerat med KPI, var nivån på utgifterna i princip oförändrad. Om man endast ser till utgifterna för kultur, det vill säga exkluderar folkbildning och medier, uppgick de samlade offentliga utgifterna till 28,0 miljarder kronor 2024. Jämfört med 2023 innebar det en ökning med 4,5 procent i löpande priser och 1,7 procent i fasta priser.

Statliga utgifter

De statliga utgifterna för kultur, folkbildning och medier minskade från 14,5 till 14,3 miljarder kronor i löpande priser (1,4 procent), beroende på att utgifterna för folkbildning och medier minskade. I fasta priser, justerat med KPI, minskade de statliga utgifterna med 4,1 procent. De statliga utgifterna för kultur, exklusive folkbildning och medier, uppgick till 9,1 miljarder kronor 2024. Jämfört med 2023 innebar det en ökning med 0,5 procent i löpande priser och en minskning med 2,2 procent i fasta priser.

Regionala utgifter

De regionala utgifterna ökade från 5,2 till 5,4 miljarder kronor i löpande priser (5,5 procent). I fasta priser, justerat med KPI, ökade utgifterna med 2,6 procent. Mellan 2010 och 2020 har de regionala utgifterna för kultur justerat med KPI haft en uppåtgående trend, särskilt för teater och musik. Trenden ser dock ut att ha brutits de senaste åren. Rapporten jämför även regionerna med varandra, och det framkommer att Västra Götalandsregionen har de högsta utgifterna räknat per invånare och Region Stockholm de lägsta.

Kommunala utgifter

De kommunala utgifterna ökade från 14,2 till 15,1 miljarder kronor i löpande priser (6,3 procent). I fasta priser, justerat med KPI, ökade utgifterna med 3,4 procent. När det gäller kommunernas utgifter var trenden fram till 2021 ökade utgifter för allmän kulturverksamhet och musik- och kulturskolan. Utgifterna för bibliotek och stöd till studieorganisationer har varit mer stabila. År 2022 och 2023 medförde den höga inflationen att de kommunala utgifterna minskade i fasta priser. År 2024 har de kommunala utgifterna dock ökat, men de är inte tillbaka på 2021 års nivå i fasta priser.

Utgifter för kultur, folkbildning och medier som andel av totala offentliga utgifter

Som andel av de totala offentliga utgifterna har utgifterna för kultur, folkbildning och medier minskat under 2024. Statens utgifter för kultur, folkbildning och medier som andel av statens samlade utgifter fortsatte att minska under 2024 och ligger nu på samma nivå som perioden 1997–2002 (1,1 procent).

Summary

The Swedish Agency for Cultural Policy Analysis (Kulturanalys) is responsible for official statistics on public expenditure on culture. This report presents data on public spending by the central government, regions, and municipalities on culture, popular education[1], and media for the years 2014–2024. Comparisons over time are generally adjusted by the Consumer Price Index (CPI), with 2024 as the base year.

Public expenditure on culture, popular education, and media

In 2024, total public expenditure on culture, popular education, and media amounted to SEK 34.9 billion. Compared with 2023, this represents an increase of SEK 1 billion in current prices (2.9 percent). In constant prices, adjusted by the CPI, the level of expenditure remained essentially unchanged. Looking only at cultural expenditure—i.e., excluding popular education and media—total public spending on culture amounted to SEK 28.0 billion in 2024, an increase of 4.5 percent compared with 2023 in current prices. In constant prices, this corresponded to an increase of 1.7 percent.

Central government expenditure

Central government expenditure on culture, popular education, and media decreased from SEK 14.5 billion to SEK 14.3 billion in current prices (1.4 percent), mainly due to reduced spending on popular education and media. In constant prices, adjusted by the CPI, central government expenditure decreased by 4.1 percent. Expenditure on culture alone – excluding popular education and media – amounted to SEK 9.1 billion in 2024. Compared with 2023, this represents an increase of 0.5 percent in current prices and a decrease of 2.2 percent in constant prices.

Regional expenditure

Regional expenditure increased from SEK 5.2 billion to SEK 5.4 billion in current prices (5.5 percent). In constant prices, adjusted by the CPI, regional expenditure increased by 2.6 percent. Between 2010 and 2020, regional cultural expenditure adjusted for the CPI followed an upward trend, particularly for theatre and music. However, this trend appears to have levelled off in recent years. The report also compares regions, showing that Region Västra Götaland has the highest per-capita expenditure on culture, while Region Stockholm has the lowest.

Municipal expenditure

Municipal expenditure increased from SEK 14.2 billion to SEK 15.1 billion in current prices (6.3 percent). In constant prices, adjusted by the CPI, expenditure increased by 3.4 percent. Up to 2021, municipalities showed a trend of increasing expenditure on general cultural activities and on music and cultural schools. Expenditure on libraries and support for study associations has remained more stable. In 2022 and 2023, high inflation led to a decline in municipal expenditure in constant prices. In 2024, municipal expenditure increased again, although it has not returned to the 2021 level in constant prices.

Expenditure on culture, popular education, and media as a share of total public expenditure

As a share of total public expenditure, spending on culture, popular education, and media decreased in 2024. Central government expenditure on these areas as a share of total central government expenditure continued to decline and is now at the same level (1.1 percent) as during the period 1997–2002.

Inledning

Myndigheten för kulturanalys (Kulturanalys) är ansvarig för officiell statistik om statistikområdet samhällets kultur­utgifter. I denna rapport publicerar vi statistik för 2024 om de offentliga aktörernas (statens, regionernas och kommunernas) utgifter för kultur, folkbildning och medier 2014–2024. I anslutning till rapporten publicerar vi även tabeller i Excel-format som redovisar längre tidsperioder. Dessa finns tillgängliga på myndighetens webbplats. Kulturanalys har publicerat statistik om offentliga kulturutgifter sedan 2012. Tidigare har statistik inom detta område även publicerats av Statens kulturråd, som var ansvarig myndighet för statistiken under perioden 1994–2011.

Utgifter för kultur, folkbildning och medier

Statistiken inkluderar utgifter för kultur, folkbildning och medier, enligt den definition av kulturpolitik som anges i den senaste kulturpolitiska propositionen. Kulturpolitik definieras där i termer av sitt huvudsyfte ”att stödja insatser som görs inom ordets, scenens, bildens och tonens områden, samt för kulturarvet” (prop. 2009/10:3, s. 12). I samma stycke anges också att mediepolitiken och stödet till folkbildningen har ”starka kopplingar” till kulturpolitiken. I den här rapporten presenterar vi utgifter för folkbildning och kommunernas stöd till studieorganisationer som inte har någon koppling till kultur. Detta på grund av att det inte har varit möjligt att fastställa hur stora utgifter som finansierat kulturverksamhet respektive annan folkbildande verksamhet.

När det gäller vad som ska räknas som statliga kulturutgifter har vi följt regeringens avgränsning av området kultur i statsbudgeten (avgränsningen exkluderar utgifter för medier och folkbildning med flera utgifter inom utgiftsområde 17).[2] Samtidigt finns det också utgifter som främjar kultur men som ligger inom helt andra utgiftsområden och därför inte ingår, exempelvis utgifter för skolbibliotek, litteratur och läsning i skolor samt renovering och underhåll av kulturbyggnader.

Disposition

Efter inledningskapitlet presenterar vi en summering av offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier. I de följande kapitlen beskriver vi några övergripande trender i statens, regionernas respektive kommunernas utgifter.

De samlade offentliga utgifterna

I detta kapitel redovisar vi statistik om statens, regionernas och kommunernas offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier.

Offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier 2022–2024

I tabell 1 visas de samlade offentliga utgifterna för kultur, folkbildning och medier 2022–2024 i nominella värden respektive justerade för KPI. I nominella värden ökade de totala offentliga utgifterna med 2,9 procent 2024 jämfört med 2023. I KPI-justerade värden var utgifterna i princip oförändrade. Som framgår av tabellen har 2022 och 2023 års inflation fått stor effekt på det reella värdet av utgifterna.

Tabell 1. Tabell 1. Offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier 2022–2024, nominella värden och värden justerade enligt KPI (basår: 2024). Miljoner kronor och procentuell förändring jämfört med året innan i parentes.
Table 1. Table 1. Public expenditure on culture, popular education and media 2022–2024, nominal values and values adjusted according to the Consumer Price Index (base year: 2024). Million SEK and percentage change compared to the previous year in parentheses.

Skrolla i sidled eller använd pilarna nedan för att läsa hela tabellen Skrolla i sidled för att läsa hela tabellen

År

2022

2023

2024

Nominella värden (procentuell förändring jämfört med året innan)

35 144

(-3,0)

33 882

(-3,6)

34 861

(2,9)

KPI-justerade värden (procentuell förändring jämfört med året innan)

39 230

(-10,5)

34 843

(-11,2)

34 861

(0,1)

Offentliga utgifter för kultur 2022–2024

I tabell 2 visas de samlade offentliga utgifterna för kultur 2022–2024 separat (i nominella värden respektive justerade för KPI), det vill säga exklusive utgifter för folkbildning och medier.[3] I nominella värden ökade de totala offentliga utgifterna för kultur med 4,5 procent mellan 2023 och 2024. I KPI-justerade värden ökade utgifterna med 1,7 procent.

Tabell 2. Tabell 2. Offentliga utgifter för kultur 2022–2024, nominella värden och värden justerade enligt KPI (basår: 2024). Miljoner kronor och procentuell förändring jämfört med året innan i parentes.
Table 2. Table 2. Public expenditure on culture 2022–2024, nominal values and values adjusted according to the Consumer Price Index (base year: 2024). Million SEK and percentage change compared to the previous year in parentheses.

Skrolla i sidled eller använd pilarna nedan för att läsa hela tabellen Skrolla i sidled för att läsa hela tabellen

År

2022

2023

2024

Nominella värden (procentuell förändring jämfört med året innan)

27 530

(-4,4)

26 746

(-2,8)

27 957

(4,5)


KPI-justerade värden (procentuell förändring jämfört med året innan)


30 731


(-11,8)


27 503


(-10,5)


27 957


(1,7)

Offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier 2014–2024

I figur 1 visas de offentliga utgifterna för kultur, folkbildning och medier 2014–2024, i 2024 års priser, fördelat på staten, regionerna och kommunerna. Under det senaste decenniet ökade utgifterna relativt stadigt fram till 2019. Under 2020 och 2021 ökade de statliga utgifterna kraftigt i samband med covid-19-pandemin, för att sedan sjunka tillbaka under 2022 och 2023.

De offentliga utgifterna för kultur, folkbildning och medier i fasta priser var lägre 2024 jämfört med 2019, dvs. året innan covid-19-pandemin bröt ut. Samtidigt har utgifterna ökat över tid, och 2024 var de högre än de var under 2014, även räknat i fasta priser.

Precis som för 2020 och 2021 års ökningar, skedde 2022 och 2023 års minskningar till stor del i de statliga utgifterna.

Räknat i kronor per invånare var utgifterna i stort sett oförändrade mellan 2023 och 2024, omkring 3 300 kronor. Jämfört med 2014 har utgifterna per invånare minskat med cirka 5 procent, på grund av att antalet invånare har ökat snabbare än utgifterna.

Figur 1. Offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier 2014–2024 fördelat på staten, regionerna och kommunerna, justerade enligt KPI (basår: 2024). Miljoner kronor och kronor per invånare.
Figure 1. Public expenditures on culture, popular education and media 2014–2024 by state, regions, and municipalities, adjusted for consumer prices (base year: 2024). SEK million and SEK per capita.

Figur 1: Linjediagram som visar utvecklingen från 2014 till 2024 i statens, regionernas och kommunernas utgifter för kultur, samt hur många kronor per invånare detta motsvarar totalt. Beloppen är justerade enligt konsumentprisindex till 2024 års prisnivå. Kurvorna går stadigt uppåt fram till 2021, med undantag för de statliga utgifterna som ökade kraftigt både 2020 och 2021 (pga. covid-stöd) för att därefter falla tillbaka under 2022 och 2023. Även de regionala och kommunala utgifterna har i fasta priser minskat under 2022 och 2023 till följd av den höga inflationen. Under 2024 minskade de statliga utgifterna från 14,9 till 14,3 miljarder räknat i fasta priser. De regionala utgifterna för kultur låg år 2024 på 5,4 miljarder kronor. De kommunala utgifterna för kultur låg under 2024 på 15,1 miljarder kronor.

Offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier som andel av totala offentliga utgifter

Ett annat sätt att bedöma utgifterna för kultur, folkbildning och medier är att beräkna deras andel av de totala offentliga utgifterna. I figur 2 visas andelarna av de totala offentliga utgifterna på statlig, regional och kommunal nivå. Som andel av de totala utgifterna har de offentliga utgifterna för kultur, folkbildning och medier minskat 2014–2024.

År 2024 utgjorde statens utgifter för kultur, folkbildning och medier 1,1 procent av statens samlade utgifter. Andelen utgifter för kultur, folkbildning och medier minskade från föregående år och ligger nu på samma nivå som under perioden 1997–2002, det vill säga längre tillbaka i tiden. De regionala utgifterna utgjorde 1,3 procent av regionernas totala utgifter 2024, lika stor andel som föregående år. Även kommunernas andel låg 2024 på ungefär samma nivå som föregående år. För kommunernas del finns en långsiktig trend av att kulturens andel av de totala utgifterna minskar, vilket Kulturanalys kommenterade närmare i en tidigare rapport (Kulturanalys 2021, s. 13–14).

Figur 2. Offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier som andel av statens, regionernas och kommunernas respektive totala utgifter 2014–2024. Procent.
Figure 2. Public expenditures on culture, popular education and media as share of state, regional and municipal expenditures 2014–2024. Percent.

Figur 2: Linjediagram som visar utvecklingen från 2014 till 2024 i hur stor andel av de totala utgifterna inom staten, regionerna respektive kommunerna som går till kultur. För staten har andelen minskat 2024 och är på den lägsta nivån sedan perioden 1997-2002, även för regionerna och kommunerna har andelen minskat över tid. Den statliga andelen var 1,3 procent 2014 och 1,1 procent 2024. I regionerna var andelen 1,5 procent 2014 och 1,3 procent 2024. I kommunerna har det gått ned från 2,3 procent 2014 till 2,1 procent år 2024.

De samlade offentliga utgifterna som andel av BNP

Ett tredje sätt att bedöma utgifternas utveckling är i relation till BNP. I figur 3 visas utvecklingen för de samlade utgifterna för kultur, folkbildning och medier som andel av BNP. Andelen ökade betydligt under 2020 i samband med pandemistöden. Under 2023 och 2024 minskade andelen något; det berodde på att utgifterna för kultur, folkbildning och medier minskade, samtidigt som BNP ökade när ekonomin började återhämta sig efter pandemin.

Figur 3. Offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier som andel av BNP. Procent.
Figure 3. Public expenditures on culture, popular education and media as share of GDP. Percent.

Figur 3: Linjediagram som visar utvecklingen från 2014 till 2024 för de samlade offentliga utgifterna för kultur som andel av BNP. Utveckling gick i små steg mellan 0,64 och 0,60 procent fram till 2019, och steg 2020 i samband med covid-stöd från 0,60 procent till 0,68 procent. År 2024 när covid-stöden fasats ut och BNP ökat var andelen 0,54 procent.

Kommentar: BNP för 2024 är preliminär.

Statens utgifter

Statens utgifter för kultur, folkbildning och medier uppgick 2024 till 14,3 miljarder kronor.

I tabell 3 visas de statliga utgifterna för kultur, folkbildning och medier 2022–2024 i nominella värden respek­tive justerade för KPI. När justeringen görs blir effekten av inflationen tydlig. De högre utgifterna 2022 jämfört med 2023 och 2024 beror på att staten under 2022 fortfarande betalade ut tillfälliga stöd kopplade till covid-19-pandemin.

I nominella värden minskade de statliga utgifterna med 1,4 procent mellan 2023 och 2024. I KPI-justerade värden minskade utgifterna i stället med 4,1 procent under samma period. Statens utgifter var 2024 tillbaka på samma nivåer som under början av 2010-talet, räknat i fasta priser.

Tabell 3. Tabell 3. Statliga utgifter för kultur, folkbildning och medier 2022–2024, nominella värden och värden justerade enligt KPI (basår: 2024). Miljoner kronor och procentuell förändring jämfört med året innan i parentes.
Table 3. Table 3. State expenditures on culture, popular education and media 2022–2024, nominal values and values adjusted according to the Consumer Price Index (base year: 2024). Million SEK and percentage change compared to the previous year in parentheses.

Skrolla i sidled eller använd pilarna nedan för att läsa hela tabellen Skrolla i sidled för att läsa hela tabellen

År

2022

2023

2024

Nominella värden (procentuell förändring jämfört med året innan)

16 690

(-10,1)

14 507

(-13,1)

14 307

(-1,4)


KPI-justerade värden (procentuell förändring jämfört med året innan)


18 630


(-17,1)


14 918


(-19,9)


14 307


(-4,1)

I figur 4 visas de statliga utgifternas utveckling över tid i 2024 års priser, uppdelat på kultur, folkbildning och medier. Den största minskningen 2024 skedde inom folkbildningen, men även inom området medier har utgifterna procentuellt sett minskat kraftigt. Även för kultur har utgifterna minskat för 2024 jämfört med 2023.

Figur 4. Statens utgifter för kultur, folkbildning och medier 2014–2024 fördelade på områden, justerade enligt KPI (basår: 2024). Miljoner kronor.
Figure 4. Figure 4. State expenditures on culture, popular education and media 2014–2024 by area, adjusted for consumer prices (base year: 2024). SEK million.

Figur 4: Linjediagram som visar utvecklingen från 2014 till 2024 för statens utgifter för kultur, uppdelat på huvudområden. Beloppen är justerade enligt Konsumentprisindex till 2024 års prisnivå. Området kultur ökade kontinuerligt från 9,0 miljarder till 10,4 miljarder fram till 2019, och steg sedan kraftigt under 2020–2021 till 15,3 miljarder. Till 2024 har beloppet minskat relativt mycket, till 9,1 miljarder, beroende på utfasning av covid-stöd och att inflationen varit hög. Området folkbildning ökade kontinuerligt fram till 2021 men har minskat de senaste åren. Området medier låg relativt stilla på 0,8–0,9 miljarder fram till 2019, och steg kraftigt under 2020 till 1,9 miljarder. Under 2024 sjönk det till 1,0 miljarder.

Regionernas utgifter

Regionernas utgifter för kultur och folkbildning uppgick 2024 till 5,4 miljarder kronor.

I tabell 4 visas regionernas nettokostnader för kultur och folkbildning 2022–2024 i nominella värden respektive justerade för KPI. När justeringen görs blir effekten av inflationen tydlig. I nominella värden ökade de regionala utgifterna för kultur och folkbildning med 5,5 procent mellan 2023 och 2024. I KPI-justerade värden ökade utgifterna med 2,6 procent under samma period.[4]

Tabell 4. Tabell 4. Regionernas nettokostnader för kultur och folkbildning 2022–2024, nominella värden och värden justerade enligt KPI (basår: 2024). Miljoner kronor och procentuell förändring jämfört med året innan i parentes.
Table 4. Table 4. Regional net costs of culture and popular education 2022–2024, nominal values and values adjusted according to the Consumer Price Index (base year: 2024). Million SEK and percentage change compared to the previous year in parentheses.

Skrolla i sidled eller använd pilarna nedan för att läsa hela tabellen Skrolla i sidled för att läsa hela tabellen

År

2022

2023

2024

Nominella värden (procentuell förändring jämfört med året innan)

4 959

(4,3)

5 158

(4,0)

5 443

(5,5)


KPI-justerade värden (procentuell förändring jämfört med året innan)


5 536


(-3,8)


5 304


(-4,2)


5 443


(2,6)

De regionala utgifterna för kultur och folkbildning (justerat med KPI) har ökat sett till hela perioden 2014–2024. Utgift­erna inom området teater och musik ökade med 10 miljoner kronor 2024 jämfört med föregående år. Utgifterna inom områdena museer och övriga utgifter ökade med 62 respektive 61 miljoner kronor, medan utgifterna för folkhögskolor ökade med 6 miljoner kronor. Mellan 2010 och 2020 har de regionala kulturutgifterna justerat med KPI ökat, särskilt för teater och musik. Trenden ser dock ut att ha brutits de senaste åren.

Figur 5. Figur 5. Regionernas nettokostnader för kultur och folkbildning per område, 2014–2024, justerade enligt KPI (basår: 2024). Miljoner kronor.
Figure 5. Figure 5. Regional net costs of culture and popular education by area, 2014–2024, adjusted for consumer prices (base year: 2024). SEK million.

Figur 5: Linjediagram som visar utvecklingen från 2014 till 2024 för regionernas nettokostnader för kultur, uppdelat på områden. Beloppen är justerade enligt Konsumentprisindex till 2024 års prisnivå. Området teater och musik låg på 2 miljarder kronor både 2014 och 2024, men med både lägre och högre noteringar under perioden. Området museer ökade från 0,7 till 0,9 miljarder.  Området folkhögskolor ökade från 0,9 till 1,1 miljarder. Området övrigt ökade från 1,3 till 1,8 miljarder 2019 och minskade därefter och var tillbaka på 1,4 miljarder 2024, räknat i fasta priser.

I figur 6 visas regionernas nettokostnader för kultur och folkbildning per region och invånare 2024. Skillnaderna är stora mellan regionerna. Västra Götalandsregionen har de högsta utgifterna för kultur och folkbildning, 891 kronor per invånare, följt av Region Jämtland med 790 kronor. De lägsta utgifterna har Region Stockholm med 217 kronor. Den genomsnittliga nivån för regionala utgifter per invånare var 514 kronor.

Figur 6. Figur 6. Regionernas nettokostnader för kultur och folkbildning 2024 per region. Kronor per invånare.
Figure 6. Figure 6. Regional net costs of culture and popular education 2024 per region. SEK per capita.

Figur 6: Stapeldiagram över regionernas nettokostnader för kultur under 2024, uppdelat på region och mätt som kronor per invånare. Nivån i riket som helhet var 514 kronor. Västra Götalandsregionen hade de högsta utgifterna, med 891 kronor per invånare. Region Stockholm hade de lägsta utgifterna, med 236 kronor per invånare.

*För Region Gotland redovisas här endast utgifter för folkhögskolor. Gotlands övriga utgifter för kultur redovisas under kommunala utgifter för kultur.

Kommunernas utgifter

Kommunernas utgifter för kultur och folkbildning uppgick 2024 till 15,1 miljarder kronor.

I tabell 5 visas kommunernas nettokostnader för kultur och folkbildning 2022–2024 i nominella värden respektive justerade för KPI. När justeringen görs blir effekten av inflationen tydlig. I nominella värden ökade de kommunala utgifterna med 6,3 procent mellan 2023 och 2024. I KPI-justerade värden ökade utgifterna med 3,4 procent under samma period.

Tabell 5. Tabell 5. Kommunernas nettokostnader för kultur och folkbildning 2022–2024, nominella värden och värden justerade enligt KPI (basår: 2024). Miljoner kronor och procentuell förändring jämfört med året innan i parentes.
Table 5. Table 5. Municipal net costs of culture and popular education 2022–2024, nominal values and values adjusted according to the Consumer Price Index (base year: 2024). Million SEK and percentage change compared to the previous year in parentheses.

Skrolla i sidled eller använd pilarna nedan för att läsa hela tabellen Skrolla i sidled för att läsa hela tabellen

År

2022

2023

2024

Nominella värden (procentuell förändring jämfört med året innan)

13 495

(4,7)

14 217

(5,4)

15 111

(6,3)


KPI-justerade värden (procentuell förändring jämfört med året innan)


15 064


(-3,4)


14 621


(-2,9)


15 111


(3,4)

I figur 7 visas de kommunala utgifternas utveckling över tid uppdelat på fyra utgifts­områden, i 2024 års priser. Det enda området som minskade 2024 jämfört med 2023 var utgifterna för stöd till studieorganisationer.

Under 2014–2024 har kostnaderna för allmän kulturverksamhet ökat med cirka 729 miljoner kronor (15 procent), och för musikskola och kulturskola med cirka 384 miljoner kronor (13 procent). Kostnaderna för bibliotek är något högre 2024 än 2014, medan kostnaderna för stöd till studieorganisationer är något lägre.

Figur 7. Figur 7. Kommunernas nettokostnader för kultur och folkbildning 2014–2024 per område, justerade enligt KPI (basår: 2024). Miljoner kronor.
Figure 7. Figure 7. Municipal net costs of culture and popular education 2014–2024 by area, adjusted for consumer prices (base year: 2024). SEK million.

Figur 7: Linjediagram som visar utvecklingen från 2014 till 2024 för kommunernas nettokostnader för kultur, uppdelat på områden. Beloppen är justerade enligt konsumentprisindex till 2024 års prisnivå. Området allmän kulturverksamhet ökade under perioden från 4,9 miljarder till 5,6 miljarder. Området bibliotek låg på 5,6 miljarder kronor 2014 och är, efter viss ökning fram till 2021, tillbaka på 5,6 miljarder 2024. Området musik- och kulturskola ökade från 3,0 till 3,3 miljarder 2014–2024. Området stöd till studieorganisationer har legat runt 0,6 miljarder kronor under perioden förutom under pandemiåren 2020-2022 då kostnaderna låg runt 0,7 miljarder.

Referenser

Ekonomistyrningsverket 2025. ”Tidsserier, statens budget m.m.” Stockholm: Ekonomistyrningsverket. https://www.esv.se/press-och-publicerat/publikationer/2025/tidsserier-statens-budget-m.m.-2024 hämtad 2025-10-28.

Kulturanalys 2018. Samhällets utgifter för kultur 2017. Göteborg: Myndigheten för kulturanalys.

Kulturanalys 2021. Samhällets utgifter för kultur 2020. Kulturfakta 2021:3. Göteborg: Myndigheten för kulturanalys.

Kulturanalys 2022. Samhällets utgifter för kultur 2021. Kulturfakta 2022:3. Göteborg: Myndigheten för kulturanalys.

Kulturanalys 2023. Samhällets utgifter för kultur 2022. Kulturfakta 2023:3. Göteborg: Myndigheten för kulturanalys.

Kulturanalys 2024. Samhällets utgifter för kultur 2023. Kulturfakta 2024:7. Göteborg: Myndigheten för kulturanalys.

Proposition 2009/10:3. Tid för kultur.

Regeringen 2025. ”Kultur i statens budget”. https://www.regeringen.se/regeringens-politik/kultur/kultur-i-statens-budget/ hämtad 2025-09-30.

SCB 2025a. ”Folkmängd efter region, civilstånd, ålder och kön. År 1968–2024”. Stockholm: Statistikmyndigheten SCB. https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101A/BefolkningNy/. Data hämtas via SCB:s api:er.

SCB 2025b. ”Konsumentprisindex (KPI) fastställda årsmedeltal, total 1980=100. År 1980–2024”. Stockholm: Statistikmyndigheten SCB. https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__PR__PR0101__PR0101A/KPIFastAmed/. Data hämtas via SCB:s api:er.

SCB 2025c. ”Nationalräkenskaper, kvartals- och årsberäkningar”. Stockholm: Statistikmyndigheten SCB. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/nationalrakenskaper/nationalrakenskaper/nationalrakenskaper-kvartals-och-arsberakningar/. Data hämtas via SCB:s api:er.

SCB 2025d. ”Kostnader och intäkter för kommuner efter region och verksamhets­område”. Stockholm: Statistikmyndigheten SCB. https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__OE__OE0107__OE0107B/KostnDR/. Data hämtas via SCB:s api:er.

SCB 2025e. ”Nettokostnad exkl. läkemedel inom förmånen för regioner efter verksamhetsområde. År 2009–2024”. Stockholm: Statistikmyndigheten SCB. https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__OE__OE0107__OE0107D/FinansLT/. Data hämtas via SCB:s api:er.

SCB 2025f. ”Kostnader och intäkter för kommuner efter region och verksamhets­område. År 2011–2024”. Stockholm: Statistikmyndigheten SCB. https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__OE__OE0107__OE0107B/KostnDR/. Data hämtas via SCB:s api:er.

Bilaga I. Om statistiken

Offentliga utgifter för kultur, folkbildning och medier 2024 bygger på uppgifter från Ekonomistyrningsverket och Statistikmyndigheten SCB. Se referenslistan för länkar till de rapporter och tabeller som har använts.

Källor och jämförelser

Staten

Uppgifter för åren 1997–2024 har hämtats från publikationen Tidsserier, statens budget m.m. från Ekonomistyrningsverket (ESV). I rapporten redovisas uppgifter för åren 2014–2024 och i en tabellbilaga uppgifter för åren 1997–2024.

Statens utgifter omfattar anslag inom områdena kultur, medier och folkbildning. Här ingår framför allt poster från utgiftsområde 17, exklusive tros­samfund, ungdomsfrågor, civilsamhällesfrågor och idrottsfrågor. Därtill har vi tagit med stöd till massmedia från utgiftsområde 1. Se bilaga II för en förteckning över de specifika anslagsposterna i stats­budgeten.

Regionerna

Räkenskapssammandraget (RS), Statistikmyndigheten SCB.

Kulturanalys har specialbeställt uppgifter för åren 2007–2010. Från 2011 och framåt hämtas uppgifter från SCB:s webbplats. I rapporten redovisas uppgifter för åren 2014–2024 och i en tabellbilaga uppgifter för åren 2007–2024.

Gotlands kostnader för kultur redovisas huvudsakligen under kommunala kostnader. Under regionala kostnader redovisas endast kostnader för folkhögskolor.

Fram till 2016 års rapport byggde statistiken om regionernas utgifter på Kulturanalys enkät till ansvariga chefer för den regionala kulturverksamheten (Kulturanalys 2018:5). För att minska regionernas uppgiftslämnarbörda började Kulturanalys därefter i stället använda de uppgifter som SCB samlar in via RS. De regionala kulturutgifterna i RS fördelas på fyra poster och är inte lika detaljerade som de som samlades in av Kulturanalys. Överensstämmelsen mellan uppgifterna i RS och Kulturanalys är dock relativt god. Kulturanalys har gjort bedömningen att uppgift­erna har motsvarande kvalitet och att vi kan använda SCB:s redan insamlade uppgifter för denna statistikprodukt.

Regionernas kulturverksamheter har dessutom getts möjlighet att se över uppgifterna och korrigera dem. Inför årets rapport har flera regioner infört rättelser. Flera regioners kulturverksamheter har också rapporterat att de kommer att arbeta för förbättrad kvalitet i rapporteringen till SCB:s räkenskapssammandrag.

Kommunerna

Räkenskapssammandraget (RS), Statistikmyndigheten SCB.

Kulturanalys har specialbeställt uppgifter för åren 1998–2010. Från och med 2011 hämtas uppgifterna på SCB:s webbplats. I rapporten redovisas företrädesvis uppgifter för åren 2014–2024 och i en tabellbilaga uppgifter för åren 1998–2024.

Jämförelser mellan regioner eller mellan kommuner

I de tabellbilagor som följer med rapporten redovisas även utgifterna för varje enskild region och kommun. Det kan dock vara vanskligt att jämföra enskilda regioner eller kommuner med varandra, då det kan finnas skillnader i hur de har sammanställt sina uppgifter. Det är även möjligt att en region eller kommun har ändrat sitt sätt att redovisa uppgifter eller ändrat sin organisation från ett år till ett annat, vilket kan påverka jämförbarheten över tid.

Begrepp

Konsumentprisindex (KPI)

Konsumentprisindex är avsett att mäta hur priserna utvecklar sig över tid för den privata inhemska hushållskonsumtionen. I KPI ingår konsumtion av varor, tjänster och låneräntor. Uppgiften har hämtats från SCB.

Befolkning

Befolkningsuppgifterna gäller folkmängden i relevant område den 31 december för året i fråga. Uppgifterna har hämtats från SCB.

Bruttonationalprodukt (BNP)

Bruttonationalprodukten till marknadspris avser mäta det samlade ekono­miska värdet av det som producerats inom ett land under ett år. BNP definieras som värdet av alla varor och tjänster som produceras minus värdet av alla varor eller tjänster som används vid skapandet av dem. När Kulturanalys publicerar den årliga statistikrapporten.

Definitioner

Utgifter och kostnader

Utgift är det belopp som betalats vid det tillfälle som varan eller tjänsten anskaffades. Kostnad är en periodiserad utgift, som uppkommer vid förbrukning av det som anskaffats. Uppgifterna för staten kallas utgifter, även om det i statsbudgetens utfall i praktiken är en blandning av utgifter och kostnader. Beträffande regioner och kommuner rör uppgifterna kostnader.

Alla uppgifter som rör regioner och kommuner avser nettokostnader. Nettokostnader är bruttokostnaderna minus samtliga intäkter. Intäkterna inkluderar interna intäkter från andra kommunala förvaltningar, intäkter från försäljning av verksamhet till andra kommuner och landsting, intäkter från statsbidrag, andra bidrag, taxor och avgifter, hyresintäkter samt andra försäljningsintäkter.

I rapporten används termerna utgift och kostnad synonymt i betydelsen kostnad.

Bilaga II. Anslagsposteri statsbudgeten

Skrolla i sidled eller använd pilarna nedan för att läsa hela tabellen Skrolla i sidled för att läsa hela tabellen

Kultur

 

Statliga anslag till kulturområdesövergripande verksamhet

1701001

Statens kulturråd

1701002

Bidrag till allmän kulturverksamhet, utveckling samt internationellt kulturutbyte och samarbete

1701003

Skapande skola

1701004

Forsknings- och utvecklingsinsatser inom kulturområdet

1701005

Stöd till icke-statliga kulturlokaler

1701006

Bidrag till regional kulturverksamhet

1701007

Myndigheten för kulturanalys

Äldre anslagsposter

 

11A001 9596

Utveckling, internationellt samarbete m.m.

11B013 9596

Sysselsättningsinsatser inom kulturområdet

11C002 9596

Bidrag till utvecklingsverksamhet inom kulturområdet m.m.

11C003 9596

Bidrag till samisk kultur

1701007 2009

Sysselsättningsåtgärder inom kulturområdet

172803 2008

Nationella uppdrag

17A003 1998

Kulturåret 1998

1701004 2010

Försöksverksamhet med ändrad regional fördelning av kulturpolitiska medel

Statliga anslag till museer och utställningar

1707004

Bidrag till arbetslivsmuseer

1708001

Centrala museer: myndigheter

1708002

Centrala museer: stiftelser

1708003

Bidrag till vissa museer

1708004

Forum för levande historia

1708005

Statliga utställningsgarantier och inköp av vissa kulturföremål

Äldre anslagsposter

 

1708003 2010

Bidrag till regionala museer

1708004 2017

Riksutställningar

11C027 9596

Utställningar av nutida svensk konst i utlandet

Statliga anslag till teater, dans och musik

1702001

Bidrag till vissa scenkonstinstitutioner

1702002

Bidrag till vissa teater-, dans- och musikändamål

1702003

Statens musikverk

Äldre anslagsposter

 

11C014 9596

Bidrag till fria teater-, dans- och musikgrupper m.m.

11C031 9596

Stöd till fonogram och musikalier

1702002 2010

Bidrag till regional musikverksamhet samt regionala och lokala teater-, dans- och musikinstitutioner

Statliga anslag till kulturmiljö

1707001

Riksantikvarieämbetet

1707002

Bidrag till kulturmiljövård

1707003

Kyrkoantikvarisk ersättning

Äldre anslagsposter

 

11B028 9394

Kulturmiljövård

17G003 1999

Restaureringsarbeten vid de kungliga slotten och rikets fästningar

Statliga anslag till arkiv

1706001

Riksarkivet

Äldre anslagsposter

 

1706002 2010

Bidrag till regional arkivverksamhet

172601 2008

Statens ljud- och bildarkiv

172823 2008

Svenskt biografiskt lexikon

Statliga anslag till konstnärernas villkor

1705001

Konstnärsnämnden

1705002

Ersättningar och bidrag till konstnärer

Äldre anslagsposter

 

11C005 9596

Visningsersättning åt bild- och formkonstnärer

11C006 9596

Bidrag till konstnärer

Statliga anslag till bildkonst, arkitektur, form och design

1704001

Statens konstråd

1704002

Konstnärlig gestaltning av den gemensamma miljön

1704003

Nämnden för hemslöjdsfrågor

1704004

Bidrag till bild- och formområdet

Äldre anslagsposter

 

11C025 9596

Förvärv av konst för statens byggnader m.m.

1704004 2010

Främjande av hemslöjden

Statliga anslag till litteraturen, läsandet och språket

1703001

Bidrag till litteratur och kulturtidskrifter

1703002

Myndigheten för tillgängliga medier

1703004

Institutet för språk och folkminnen

Äldre anslagsposter

 

11C020 9596

Bidrag till Stiftelsen för lättläst nyhetsinformation och litteratur

11C022 9596

Bidrag till Sveriges Dövas Riksförbund för produktion av video

172811 2002

Stöd till bokhandeln

172813 2006

Bidrag till Svenska språknämnden och Sverigefinska språknämnden

17I005 1999

Bidrag till Sveriges Dövas Riksförbund för produktion av videogr på teckenspråk

172809 2005

Litteraturstöd

172810 2005

Stöd till kulturtidskrifter

11C019 9596

Stöd till bokhandel

1703001 2010

Bidrag till biblioteksverksamhet

1703003 2014

Bidrag till Stiftelsen för lättläst nyhetsinformation och litteratur

Statliga anslag till film

1710001

Filmstöd

Äldre anslagsposter

 

11C029 9596

Stöd till svensk filmproduktion m.m.

11C030 9596

Stöd till filmkulturell verksamhet

 

 

Medier

 

108001

Mediestöd

108002

Mediemyndigheten

1711001

Sändningar av TV Finland

1711002

Forskning och dokumentation om medieutvecklingen

1711003

Avgift till Europeiska audiovisuella observatoriet

1711004

Stöd till taltidningar

Äldre anslagsposter

 

0108001 2015

Presstödsnämnden

11C037 9596

Stöd till radio- och kassettidningar

0108004 2010

Radio- och TV-verket

0108005 2010

Granskningsnämnden för radio och TV

11C034 9596

Utvecklingsstöd till dagspressen

11D006 9596

Forskning och dokumentation om medieutvecklingen m.m.

1711001 2010

Statens biografbyrå

1711003 2010

Bidrag till dokumentation om den mediepolitiska utvecklingen och till europeiskt mediesamarbete

 

 

Folkbildning

 

1714001

Statsbidrag till studieförbund

1714002

Statsbidrag till folkhögskolor

1714003

Bidrag till tolkutbildning

Äldre anslagsposter

 

1714002 2011

Bidrag till tolkutbildning och teckenspråkslärarutbildning

Bilaga III. Poster i räkenskapssammandragenför regioner

Från SCB:s räkenskapssammandrag för regionerna ingår följande poster i beräkning­arna av kulturutgifterna. Det nedanstående är ett utdrag ur SCB:s instruktioner till regionerna. Kostnader för sjukhusbibliotek ingår inte i dessa poster, utan redovisas under specialiserad vård.

Teater- och musikverksamhet (610)

Här redovisas uppgifter gällande länsmusik och länsteatrar. Dessutom ingår bidrag och stöd till såväl länsteaterföreningar och musikproducenter som till projekt och fria grupper inom teater-, dans- och musikverksamhet.

Museiverksamhet (620)

Här redovisar du bland annat länsmuseer i egen regi, bidrag till projekt med museal anknytning och kulturmiljövård.

Övrig kulturverksamhet (690)

Detta delområde rymmer verksamhet med anknytning till bibliotek och litteratur samt verksamheter inom bild, form, design och hemslöjd. Dessutom bidrag till studieförbund, pensionärsorganisationer, idrottsförbund, Friluftsfrämjandet och ungdomsorganisationer.

Folkhögskoleverksamhet (510)

Här ska redovisas den verksamhet som bedrivs vid de egna folkhögskolorna liksom bidrag till andra, rörelsedrivna, folkhögskolor.

Bilaga IV. Poster i räkenskapssammandragenför kommuner

Från SCB:s räkenskapssammandrag för kommunerna ingår följande poster i beräk­ningarna av kulturutgifterna. Texten nedan är ett utdrag ur SCB:s anvisningar till kommunerna. Under den bredare rubriken Kultur och fritid ligger också idrotts- och fritidsanläggningar (340) och fritidsgårdar (350), men dessa har inte tagits med i Kulturanalys sammanställning.

Stöd till studieorganisationer (310)

Allt stöd till studieorganisationer, oavsett om studieorganisationen ägnar sig åt kultur eller annan verksamhet. Även administrationen kring stödet ingår.

Allmän kulturverksamhet, övrigt (315)

Allmän kulturverksamhet inklusive stöd till kulturella föreningar. Även kostnader och intäkter för museiverksamhet redovisas här.

Bibliotek (320)

Kostnader för tillhandahållande och förmedling av information samt utlåning av medier till allmänheten. Allmänkulturell verksamhet som sker i bibliotekets regi såsom utställningar, teater etc. ska föras till Allmän kulturverksamhet.

Musikskola/kulturskola (330)

Kultur- och musikskola, t.ex. kommunal musikskola eller föreningsdriven kultur­skola. Förskoleverksamhet och grundskoleverksamhet som har en musikprofil eller annan specialisering, t.ex. musikdagis, ska inte räknas hit utan föras på aktuell pedagogisk verksamhet.

Bilaga V. List of terms

Skrolla i sidled eller använd pilarna nedan för att läsa hela tabellen Skrolla i sidled för att läsa hela tabellen

Svenska/SwedishEngelska/English

allmän

general

arkitektur

architecture

arkiv

archives

bibliotek

libraries

bild och form

art and design

bildkonst

visual art

dans

dance

film

film

folkbildning

popular education [5]

forskning

research

kommun

municipality

konst

art

konstnärer

artists

kostnader

costs, spending

kultur

culture

kulturmiljö

historic environment

kulturutgifter

cultural expenditures

kulturverksamhet

cultural activity

landsting

county council

litteratur

literature

län

county

medier, mediefrågor

media

museum, museer

museum, museums

musik

music

musikskola/kulturskola

school of music/culture

region

region

staten

the Government, the State

stipendier

scholarships

studieorganisationer

study organisations

summa

sum, total

teater

theatre

totalt

total

ungdomsorganisationer

youth organizations

utgifter

expenditures

utställningar

exhibitions

verksamhet


activity

Fotnoter

  1. In this report, ’folkbildning’ is translated as ’popular education’ in English, though no term fully captures its distinct cultural and democratic role in Sweden. For a detailed explanation, see: https://folkbildningsradet.se/om-folkbildningsradet/translations/english/what-is-folkbildning/ Hämtad 2025-10-21

  2. https://www.regeringen.se/regeringens-politik/kultur/kultur-i-statens-budget/ Hämtad 2025-10-02.

  3. När det gäller regionala utgifter har utgifter för studieförbund (med flera ej direkt kulturrelaterade medel) inte varit möjliga att särskilja. Vi bedömer dock att det rör sig om utgifter som är små i relation till de totala offentliga utgifterna för kultur.

  4. Regionernas uppgifter avser data de lämnat till Statistikmyndigheten SCB – och som sedan kvalitetssäkrats av Kulturanalys i dialog med regionerna. För Region Sörmland tyder mycket på att kostnaderna för 2024 är underskattade.

  5. Se även Folkbildningsrådets beskrivning: https://folkbildningsradet.se/om-folkbildningsradet/translations/english/what-is-folkbildning/ Hämtad 2025-10-21.